2017 – året då vi måste bli mer rörliga än någonsin

Malin Ekblom
av Malin Ekblom
on mars 24, 2017

Adme_animerad_reklamfilm.gifRörligt, rörligt, rörligt. Alla tycks prata om rörligt innehåll och hur 2017 kommer vara året då rörligt innehåll fullkomligt exploderar i
sociala medier. Men varför är det så bra med rörligt innehåll och hur kan ditt företag dra nytta av videos? Facebooks användare spenderar över 100 miljoner timmar på videotittande – varje dag! Det är alltså inte längre något val att jobba med rörligt, det är ett måste för att vara med och konkurrera om att synas i målgruppens flöde.

NÅGRA FÖRDELAR MED VIDEOINNEHÅLL
Det finns såklart många fördelar med att jobba med rörligt innehåll och varför man bör satsa på videomarknadsföring istället för bildannonsering. Nedan har vi på Vass Kommunikation listat några fördelar och hoppas inspirera er till ett rörligare 2017. 

GÖR DET SVÅRA ENKELT
Med hjälp av en företagsvideo kan ni paketera den viktigaste och mest nödvändiga informationen, för att enklare nå fram med ert budskap till er publik. För det är nämligen så att folk tenderar att komma ihåg hela 70 % av vad de både ser och hör, enligt fakta hämtad från Stockholm Media Factory. Så ta hjälp av video nästa gång ni ska demonstrera något komplext och låt det komplexa bli enkelt och lättförståeligt. 

HÖGRE KONVERTERING
Alla företag har en sak gemensamt – de vill alla sälja något. Statistik visar att sannolikheten för att en kund genomför ett köp är 64 % större efter att ha sett en produktvideo och att videoreklam är 6 gånger mer effektivt än tryckt reklam. Ganska bra argument, eller hur!

ÖKAD SYNLIGHET
Vi lever i spännande tid där digitala trender utvecklas snabbt och inom kort spås video att stå för all onlineannonsering. Kanske inte konstigt när onlinevideo stod för 75 % av all mobiltrafik under 2016. Siffror visar även att 92 % av de som ser på video på mobila enheter delar med sig av innehållet. Även Google föredrar videoinnehåll, webbsidor med video har nämligen 50 gånger större chans att hamna på första sidan jämfört med statiska webbsidor.

PERSONLIGT
Det går inte att säga det nog för många gånger, att visa en personlig sida gör ett företag mer intressant. Med video fångar ni karaktärerna, kulturen – ja, allt det där som vanligtvis inte når fram via text och bild. Video är till exempel perfekt att använda vid rekryteringar. Ge en djupare inblick i vilka ni är genom att filma era anställda och låt dem inspirera folk till att söka anställning hos er.

Jag hoppas att ni har fått inspiration till att börja arbeta med rörligt innehåll eller utveckla ert arbete om ni redan jobbar med video idag.
Lycka till och se till att bli mer rörliga i år! 

Om ni behöver hjälp med era videoannonser på Facebook tveka inte att ta kontakt direkt med Malin på Vass Kommunikation eller någon av oss på Adme. Malin når ni på: [email protected] 


vk_logo_hi-res.png

 

 

 

Lämna en kommentar

Malin Ekblom
Skriven av Malin Ekblom
Med en bakgrund inom PR och marknadsföring har Malin samlat på sig erfarenhet och förståelse för hur man jobbar strategiskt med varumärken på lång sikt. Idag är hon Digital kommunikationskonsult hos vår sammarbetspartner Vass Kommunikation.
Sociala medier

Relaterade artiklar

Så används admefilm inom health care och life science
Så används admefilm inom health care och life science
Malin Ekblom
By Malin Ekblom
on mars 24, 2017

Alla branscher har sina kommunikativa utmaningar och animerad film är ett effektivt verktyg för att lösa dessa. Idag vill vi...