70 procent av svenskarna tittar på videoklipp på nätet varje dag

Malin Ekblom
av Malin Ekblom
on december 6, 2016

Adme_Videomarknadsforing.gif
I takt med ny och bättre teknik har konsumtionen av rörligt material kommit att bli en allt tydligare trend i digitala medier. Enligt ”Svenskarna och internet”, en rapport från Internetstiftelsen i Sverige, har andelen som tittar på rörligt material på internet, varje vecka, ökat från 30 % till 45 % (2014-2015). Det är den tydligaste förändringen som skett på internet det senaste året och den visar tydligt hur viktigt rörligt material har blivit för användarna.

FILMTITTANDET PÅ NÄTET HAR EXPLODERAT

De största konsumenterna av rörligt material på internet hittar vi hos de unga (16-25 år), där ligger internet och traditionell tv på ungefär samma nivå. Se tabell. De är också den största gruppen användare på Facebook, där rörligt material prioriteras högt av Facebooks algoritmer. 70 procent av alla svenskar tittar på rörligt material på nätet varje dag.

Varför är det här så intressant? Jo, för när användarnas beteende förändras måste marknadsförare agera i linje med det. För de flesta kommunikatörer är det nog ingen nyhet att rörligt material är, och har varit, på stark frammarsch. Många har antagligen tänkt tanken på att nyttja styrkan med att kommunicera genom rörlig bild, men stannat just i tanken. Därför vill vi på Vass Kommunikation dela med oss av 4 konkreta tips!

 image.png

Källa: Svenskarna och internet 2015

Nyttja styrkan och börja producera rörligt material – 4 snabba tips

  1. BÖRJA ENKELT
    Testa er fram. Använd en smartphone första gångerna ni filmar, det finns flera telefoner med riktigt bra teknik.
  2. FORMULERA BUDSKAPET TIDIGT
    Vad vill ni säga med videon? Du har bara ett fåtal sekunder på dig att fånga mottagarens uppmärksamhet. Låt ert budskap komma så tidigt som möjligt.
  3. TEXTA DIN VIDEO
    Postar du på Facebook så se till att texta din film. Filmerna startas automatiskt och långt ifrån alla slår på ljudet när filmen dyker upp i deras flöde.
  4. KORT OCH KONCIST
    Längden på en video är A och O. Håll dig kort och låt videon vara max 60 sekunder lång. Du vill inte tappa mottagarens intresse innan du hunnit säga allt du vill.

VISA OSS RESULTATET!
Vi hoppas att tipsen har varit användbara och vill gärna se vad ni skapar för videos. Hör av dig till oss så delar vi din produktion här på bloggen!
Lycka till!
[email protected]

vk_logo_hi-res.png

 

Lämna en kommentar

Malin Ekblom
Skriven av Malin Ekblom
Med en bakgrund inom PR och marknadsföring har Malin samlat på sig erfarenhet och förståelse för hur man jobbar strategiskt med varumärken på lång sikt. Idag är hon Digital kommunikationskonsult hos vår sammarbetspartner Vass Kommunikation.
Sociala medier

Relaterade artiklar

2017 – året då vi måste bli mer rörliga än någonsin
2017 – året då vi måste bli mer rörliga än någonsin
Malin Ekblom
By Malin Ekblom
on december 6, 2016

Rörligt, rörligt, rörligt. Alla tycks prata om rörligt innehåll och hur 2017 kommer vara året då rörligt innehåll fullkomligt...

Så lyckas ni med era videoannonser på Facebook
Så lyckas ni med era videoannonser på Facebook
Malin Ekblom
By Malin Ekblom
on december 6, 2016

Facebooks användare spenderar över 100 miljoner timmar på videotittande – varje dag! Det är alltså inte längre något val att...