Så används admefilm i fastighetsbranschen

My Lundström
av My Lundström
on januari 27, 2017

Adme_fastighetsbranschen.gifAlla branscher har sina kommunikativa utmaningar och admefilm är ett effektivt verktyg för att lösa dessa. Idag vill vi inspirera fastighetsbranschen att arbeta mer med video och delar därför med oss av några kommunikationsutmaningar inom förvaltning som vi har fått vara med och lösa.

SÅ HJÄLPTE VI VALVET FÖRVALTNING

En av Valvets stora utmaningar var hur de skulle förklara sin tjänst för sin målgrupp på ett enkelt och lättbegripligt sätt. Vi skapade en admefilm utifrån vår beprövade behovsanalys för att förklara tjänsten. 

 

En annan del av utmaningen var att hitta rätt målgrupp digitalt, det vill säga styrelsemedlemmar i bostadsrättsföreningar, främst i åldern 35-70 år. Vi ville testa och se om målgruppen ville bli kommunicerad till på Facebook och byggde därför en kampanj tillsammans med vår partner Vass Kommunikation, som är specialicerade på sociala medier. Webbyrån Generation satte upp en snygg och enkel landningssida där den som önskade få mer information om Valvets tjänster kunde fylla i sin e-postadress.

Adme_valvet.jpgResultatet blev att kampanjen på Facebook nådde en publik på totalt 24 296 st där admefilmen visades 32 979 st gånger. Majoriteten av de som exponerades för kampanjen var kvinnor och män i åldern 65+. Allra mest engagemang låg hos kvinnor i åldern 65+, det vill säga de var mest aktiva vad gäller klick, delningar och unika visningar av videon. Unika antal klick på länk, för samtliga åldrar och kön, till målsida var 279 st.

INTERN WORKSHOP OCH EXTERN INFORMATION PÅ STOCKHOLMSHEM
En utmaning för det kommunala bostadsbolaget Stockholmshem var hur de skulle förklara konceptet Fint hemma för sina hyresgäster. Ett steg i ledet för att rätta till detta vara att arrangera en workshop för alla anställda där de både förklarade konceptet i sig och hur det ska kommuniceras. Vi skapade en admefilm som användes som diskussionsunderlag i små grupper internt under deras utbildningsdag. En version av samma admefilm skapades sedan för att användas i Stockholmshems externa kommunikation på hemsidan, det vill säga direkt mot hyresgästerna.

 

HEIMSTADEN ÖKAR FÖRSTÅELSEN OCH SPRIDER KUNSKAP
Heimstaden är ett modernt fastighetsbolag som vill skapa värde genom att förvärva, förvalta och förädla bostadsfastigheter. När de kom till oss beskrev de en utmaning i att röra sig på en relativt konservativ marknad som är svår att förändra.  För att skapa ett tryggt boende vill de öka förståelsen för, och sprida kunskap kring, vad som händer i en hyresfastighet där hyresjusteringar är en del av utvecklingen. Ett steg i detta led är att förbättra kommunikationen med hyresgästerna som man hitintills nått på traditionellt vis, mestadels med postala utskick men även digitalt via tjänsten MinaSidor. Men hur når man en målgrupp som är mellan 18-80 år? Vi skapade en admefilm vars huvudsakliga syfte var att förklara hur en hyresförhandling går till och att sprida en medvetenhet kring att hyresjusteringar är lika vanligt som att tillexempel försäkringsbolag höjer premien.
 
 
 
Idag ligger Heimstadens admefilmen på hemsidan, facebook och MinaSidor. Dessutom skickade Heimstaden ut SMS till sina hyresgäster med filmen i meddelandet. När något ringer in och klagar över hyreshöjning är det lättare för kundservice att förklara justeringen och att skicka över mer, tydlig, information. 
 
HUR KAN VI HJÄLPA ER?

Sitter du på en kommunikativ utmaning och tror att vi kan vara till hjälp? Tveka inte att höra av dig till oss på  my.lundstrom@adme.se.

 

Lämna en kommentar

My Lundström
Skriven av My Lundström
My är Digital strateg på Adme och ansvarar för att våra kunder kan använda sina animerade informationsfilmer för att skapa den effekt eller förändring de är ute efter.
Sociala medier

Relaterade artiklar

Så används admefilm inom health care och life science
Så används admefilm inom health care och life science
My Lundström
By My Lundström
on januari 27, 2017

Alla branscher har sina kommunikativa utmaningar och animerad film är ett effektivt verktyg för att lösa dessa. Idag vill vi...

3 skäl till varför ni inte ska skriva manus själva
3 skäl till varför ni inte ska skriva manus själva
My Lundström
By My Lundström
on januari 27, 2017

Ibland händer det att våra kunder vill skriva egna manus. Ofta vill de berätta så många bra saker om sina produkter och...