Så används admefilm inom health care och life science

My Lundström
av My Lundström
on februari 16, 2017

042_Healthcare_v01.gifAlla branscher har sina kommunikativa utmaningar och animerad film är ett effektivt verktyg för att lösa dessa. Idag vill vi inspirera företag och organisationer som rör sig inom fältet sjukvård och life science att arbeta mer med video och delar därför med oss av några utmaningar inom branschen som vi har fått vara med och lösa.


FÖRBÄTTRAD DIAGNOSTIK OCH BEHANDLING AV SEPSIS

Sepsis är ett livshotande tillstånd som uppstår när immunförsvaret överreagerar på en infektion i kroppen. Närmre 40 000 människor drabbas av sepsis varje år i Sverige och av dem dör ca 20%. Sepsisfonden huvudsakliga syfte är att samla in medel till högkvalitativa forskningsprojekt för att förbättra diagnostik och behandling av sepsis. Därför behövde de hjälp med att öka medvetenheten och sprida kunskap om sepsis till allmänheten, beslutsfattare och sjukvårdspersonal. Vi skapade en informationsfilm som kortfattat och enkelt förklarar vad sjukdommen innebär och vilka symtom man ska vara uppmärksam på. 

undefined

RÄDDA FLER LIV MED BÄTTRE MR-UNDERSÖKNING
Syntetic MR erbjuder ett helt nytt sätt att göra MR-undersökningar som både förkortar undersökningstiden och levererar mer information ur varje undersökning. Deras lösning SyMRI förbättrar upplevelsen för patienten och i förlägningen leder det till att fler liv kan räddas. En utmaning för SynteticMR var att skapa ökad kännedom om SyMRI i Europa och USA samt att göra detta på ett trovärdigt sätt. Den typiska tittaren för deras film är radiologer och neuroradiologer på både universitetssjukhus, produktionssjukhus samt privata kliniker och målsättningen är att de ska vilja veta mer om SyMRI efter att ha sett filmen.

undefined

BEKÄMPA ANEMI I INDIEN
När Hemocue kom till oss behövde de hjälp att på ett enkelt sätt förklara sin tekniska lösning för att bekämpa Anemi. Tillsammans med Oracle lanserade det ett program riktat mot vårdgivare i Indien under 2016. Hemocues animerade informationsfilm förklarar snabbt vad tjänsten ut på så att tittaren skall kunna sätt sig in i lösningen och ”i huvudet” se sig själv använda den. På så sätt kortas introdutkionstiden ner vid möten osv. Admefilmen användes helt enkelt som en utgångspunkt för den fortsatta, mer detaljerade, diskussionen. Den primära målgruppen är vårdgivare på landsbyggden i Indien och deras chefer. Sekundär målgrupp och initialt lika viktig var personal på Hemocue över hela världen samt personal på deras dotterbolag och personer generellt som jobbar med Anemi. Tittaren skall känna att det här är en bra lösning men den har en massa frågoratt ställa direkt. Vi ville skapa ett begär - var laddar jag ner appen? Hur kan jag få den här lösningen till min region?

undefined

HUR KAN VI HJÄLPA ER?
Sitter du på en kommunikativ utmaning och tror att vi kan vara till hjälp? Tveka inte att höra av dig till oss på  [email protected].
 

 

Lämna en kommentar

My Lundström
Skriven av My Lundström
My är Digital strateg på Adme och ansvarar för att våra kunder kan använda sina animerade informationsfilmer för att skapa den effekt eller förändring de är ute efter.
Sociala medier

Relaterade artiklar

3 skäl till varför ni inte ska skriva manus själva
3 skäl till varför ni inte ska skriva manus själva
My Lundström
By My Lundström
on februari 16, 2017

Ibland händer det att våra kunder vill skriva egna manus. Ofta vill de berätta så många bra saker om sina produkter och...