Facebook älskar rörligt

Malin Ekblom
av Malin Ekblom
on januari 24, 2017

Adme_facebook.gif
Trendspaningarna för 2017 har talat sitt tydliga språk. Rörligt innehåll i sociala medier toppar listorna och videos kommer att vara viktigare än någonsin om man vill slå igenom bruset och vara med och slåss om den organiska räckvidden.

FILMTITTANDET PÅ NÄTET HAR EXPLODERAT
Facebook arbetar kontinuerligt med att utveckla och förbättra möjligheterna för marknadsförare att jobba med videos i deras kanal. Redan 2016 stod video för mer än hälften av den globala datatrafiken i mobila nätverk, till 2020 spås den siffran att öka till 75 %, enligt en undersökning från Cisco.

En del av Facebooks utveckling, där algoritmer är i ständig förändring, har även inneburit att det har blivit svårare att nå ut organiskt. Under 2016 gick den organiska räckvidden ned med 52 %, vilket automatiskt gjort konkurrensen om flödet tuffare. Facebooks ändringar ställer därmed högre krav på oss att skapa innehåll som Facebook kommer att prioritera högt. Och det är här videos kommer in.

Facebook älskar rörligt material och videorelaterat innehåll prioriteras högre, jämfört med till exempel ett foto, och genererar därmed en högre räckvidd, vilket ökar chanserna till att era inlägg får mer engagemang och sprids till fler personer. Jobbar ni inte aktivt med rörligt material på Facebook idag är det högt tid att sätta fart!

 

Paketera ditt budskap genom videos – 3 tips

 

1. HUMOR
Testa att använda en rolig vinkel för att förmedla ditt budskap. Många älskar att scrolla bland roliga klipp och dela med sina vänner.
2. KÄNSLOR
Känns humor fel i sammanhanget, tänk känslor. Försök tänk att din video ska beröra tittaren och få den att känna och hålla med om ditt budskap.
3. HÅLL ER UNDER MINUTEN
Paketera ditt budskap så att det passar kanalen. På sociala medier bör ditt budskap komma så tidigt som möjligt och din video helst hållas under minuten.

VISA OSS RESULTATET!
Vi hoppas att tipsen har varit användbara och vill gärna se vad ni skapar för videos. Hör av dig till oss så delar vi din produktion här på bloggen!
Lycka till!
[email protected]


vk_logo_hi-res.png

 

 

Lämna en kommentar

Malin Ekblom
Skriven av Malin Ekblom
Med en bakgrund inom PR och marknadsföring har Malin samlat på sig erfarenhet och förståelse för hur man jobbar strategiskt med varumärken på lång sikt. Idag är hon Digital kommunikationskonsult hos vår sammarbetspartner Vass Kommunikation.
Sociala medier

Relaterade artiklar

2017 – året då vi måste bli mer rörliga än någonsin
2017 – året då vi måste bli mer rörliga än någonsin
Malin Ekblom
By Malin Ekblom
on januari 24, 2017

Rörligt, rörligt, rörligt. Alla tycks prata om rörligt innehåll och hur 2017 kommer vara året då rörligt innehåll fullkomligt...

Så används admefilm inom health care och life science
Så används admefilm inom health care och life science
Malin Ekblom
By Malin Ekblom
on januari 24, 2017

Alla branscher har sina kommunikativa utmaningar och animerad film är ett effektivt verktyg för att lösa dessa. Idag vill vi...