Ligger ni i framkant? Senaste trenderna i den digitala verkligheten

Gustav Thunander
av Gustav Thunander
on december 14, 2016

011_LiggerniIFramkant.gifVår partner SEO Sverige är företaget som förespråkar nisch framför bredd. Med spetskompetens inom Adwords, Facebook- och LinkedInannonsering, samt SEO, vet dem vad som krävs i den digitala verkligheten. Och vad som kommer krävas i framtiden. I pedagogikens anda kommer här en snabb översikt över det senaste i varje kanalval. Jämför med ert nuvarande marknadsföringsarbete, eller använd den för att sätta press på era leverantörer. 

FRAMTIDENS MARKNADSFÖRING ÄR MOBIL, MÅLGRUPPSANPASSAD OCH CONTENTDRIVEN
Åh nej, inte ytterligare en artikel om hur digitaliseringen har kastat om förutsättningarna för oss marknadsförare. Vi har redan läst alla, tänker ni kanske nu. Vi vet redan att framtidens marknadsföring är mobil, målgruppsanpassad och contentdriven, kanske ni fortsätter. Men frågan är om ni vet hur samtida framtidens marknadsföring faktiskt är. Framtidens marknadsföring är inget som komma skall, utan något som för länge sedan är här – och vi befinner oss mitt i den. Och ja, mycket kan debatteras, men ett odiskutabelt faktum är att alla som jobbar med marknadsföring idag måste, måste, måste förhålla sig till branschens giganter. Nu suckar ni säkert igen, för ni vet vilka det är. Google, Facebook och LinkedIn, helt riktigt. Men hur insatta är ni i vad som händer inom dessa sfärer? Och är ni snabbfotade nog för att använda nyheterna och uppdateringarna till att skaffa er fördelar, snarare än att ligga och surfa på svallvågorna i kölvattnet?

Så till alla marknadschefer och dylikt där ute; klipp ut denna artikel och ta med den till nästa möte med er leverantör av Google-, Facebook- och LinkedIntjänster, och kontrollera att ni ligger i framkant.

GOOGLE - SEO OCH ADWORDS
Det händer oerhört mycket på Googlefronten mest hela tiden. Deras annonssystem Google Adwords blir allt mer avancerat och deras sökalgoritmer håller SEO-specialisterna fullt sysselsatta. Generellt är den tydligaste trenden deras krav på mobilanpassade användarupplevelser. Är din sajt inte mobilanpassad idag så kan du nästa lika gärna plocka ner den helt och hållet. Från och med i vinter kommer nämligen Google ranka din sajt efter deras mobila index istället för desktop, eftersom det nu sker fler sökningar från mobila enheter än från stationära. En revolution i det lilla. Se till att er SEO-leverantör kan precisera deras faktiska insatser och syftet med arbetet. Sätt er in i strategin och se till att den efterlevs!

Google ställer allt hårdare krav oss som säljer deras tjänster. Genom att kräva bättre struktur i kundkontona och se till att best-practise riktlinjerna efterföljs är det svårare och svårare att få kalla sig Google Partner. Samtidigt blir Adwords-systemet allt mer avancerat med flera stora förändringar har rullat ut under sista biten av 2016.

Det viktigaste för er som jobbar mycket med sökkampanjer är att:

1) se till att er leverantör verkligen är Google Partners, och att de har sina certifikat i ordning.
2) se till att ni använder de nya annonstyperna med generösare teckenmängd.
3) ni uttnyttjar det faktum att man nu kan målgruppsstyra sökannonserna, på liknande sätt som i Displaynätverket.

Det förmodade resultatet av Googles nya krav blir att de byråer som saknar spetskompetens, de som inte är nischade inom just Adwords, inte kommer klara av omställningen.

011_2_BRANDLIFT (0-00-00-00).jpgGoogle har revolutionerat mycket under sina år, och nu gör det ett försök att göra ytterligare en – denna gång marknadsundersökningar. Med hjälp av deras ägande av Youtube, deras användardata från Google Sök och ett snillrikt system för att skicka ut tittar-undersökningar, kan nu marknadsförare få feedback på deras videokampanjer på Youtube. Enkelt förklarat går det ut på att Google några dagar in i kampanjen frågar två fokusgrupper – en som ingår i din målgrupp men som inte sett filmen, och en som ingår i din målgrupp men som sett filmen – enkla frågor om varumärkeskännedom. Resultatet blir att du direkt får feedback på vilken av dina filmer som lett till ökad varumärkeskännedom, och du vet vilken målgrupp som resonerar bäst med budskapet. Lägg sedan till data från Google Sök, och du kan se vilket segment som ledde till ökat antal sökningar relaterat till ditt varumärke. Google har kunnat visa på otroliga resultat för de företag som legat i framkant när det kommer till Brand Lift- användning. För er marknadschefer i lite större organisationer som finns eller planerar att finnas på Youtube, är detta ett måste. Kontakta er leverantör redan idag!

FACEBOOK
Facebook har den senaste tiden orsakat en mängd gråa hårstrån hos branschens Facebook-administratörer. Plötsligt har räckvidden för sponsrade inlägg störtdykt och kvar lämnas en mängd olästa och okommenterade inlägg, dammandes på företagens Facebooksidor. Facebook själva är förtegna med exakt procentsats på hur stor del av följarna som exponeras för ett nypublicerat inlägg, men som branschstandard ligger den på runt procenten. Alltså 1 procent. Detta ställer nya krav – inte bara på utformning av innehåll – utan minst lika mycket på hur det jobbas med Facebooks fördefinierade syften. Ett konkret tips är att arbeta efter syftet varumärkesstärkande för generella inlägg som publiceras. Liksom Google råder ett ständigt ökande fokus kring konverteringar. Med en väl kalibrerad spårning av facebookpixeln, kan allt från besök, nedladdningar, beteende och köp spåras.

Genom att sätta ett ekonomiskt värde för olika konverteringstyper ser man snabbt var man ska lägga sina annonskronor. Även här gynnas man som annonsör om man utgår från Facebooks fördefinierade kampanjsyfte. Mycket kan sägas om Facebooks annonsalgoritm men den fungerar utmärkt när man optimerar efter att maximera konverteringar, oavsett vilken typ, inom den målgrupp man bearbetar.

LINKEDIN
Precis som de andra kanalerna, dyker det parallellt med högre kunskapskrav från annonsörerna, upp nischade företag som enbart sysslar med LinkedInannonsering. Den antagligen största – LinkedInannonsering.se – hjälper idag allt från små lokala företag till stora världsomspännande organisationer och myndigheter, med allt från rekryteringsannonsering till produkt- och eventannonsering. Och med tanke på Microsofts 217 miljardersförvärv av LinkedIn, kan vi räkna med stora förändringar, både i funktionalitet och annonsutbud. Grunden, LinkedIns lika unika som välutbildade medlemsstock, kommer dock fortsätta erbjuda annonsörer enorma möjligheter att nå beslutsfattare, nya talanger och företag med exakt det budskap som önskas. Saknar ert företag en tydlig LinkedIn-strategi, eller kanske till och med LinkedInnärvaro idag, är det hög tid att se över den biten. Här kommer det hända oerhört mycket de kommande sex månaderna. Och för er som använder er av externa rekryteringsbolag borde kräva tydliga besked kring hur de arbetar med LinkedIn, både som kommunikationskanal men också som annonsplattform.
011_3_INNEHÅLL (0-00-00-00).jpgSedan var det ju det med innehåll. Eller content som det av någon anledning bör kallas. För även om ni har stenkoll på hur de olika kanalvalen ska struktureras, hanteras och optimeras, så måste innehållet i kanalerna vara av bra kvalitet, planerat publicerat och engagerande för målgruppen. Och där kan vi tyvärr inte hjälpa er, vilket leder oss till kärnan av denna artikeln. För ska ni ta er med er något av denna artikel så är det en sak: Satsa på leverantörer som är experter inom sina nischade fält. Och inte självutnämnda experter som har ”hyfsad koll”. Se till att ni – eller er leverantör – faktiskt är uppdaterad kring vad som gäller för varje medie.

För det händer mycket och det händer stort. Varje dag. Hela tiden.

Lämna en kommentar

Gustav Thunander
Skriven av Gustav Thunander
Gustav Thunander jobbar på den digitala marknadsföringsbyrån SEO Sverige, där han ansvarar för sajten Linkedinannonsering.se. Byrån finns i Malmö och har sedan 2006 erbjudit spetskompetens inom Facebook-, Google Adwords-, och Linkedinannonsering.
Sociala medier

Relaterade artiklar

2017 – året då vi måste bli mer rörliga än någonsin
2017 – året då vi måste bli mer rörliga än någonsin
Gustav Thunander
By Gustav Thunander
on december 14, 2016

Rörligt, rörligt, rörligt. Alla tycks prata om rörligt innehåll och hur 2017 kommer vara året då rörligt innehåll fullkomligt...

Så lyckas ni med era videoannonser på Facebook
Så lyckas ni med era videoannonser på Facebook
Gustav Thunander
By Gustav Thunander
on december 14, 2016

Facebooks användare spenderar över 100 miljoner timmar på videotittande – varje dag! Det är alltså inte längre något val att...