3 tips för att skriva bättre filmmanus för sociala medier

Skrivet av Linnéa Grankvist den 4 mars 2020

I vår nya produktionsplattform Cloud Production väljer du som kund om du själv vill skriva manus för dina filmer eller om du vill låta oss på Adme ta hand om det. Om du väljer att skriva manus själv finns det en hel del att tänka på för att din video ska få bästa möjliga effekt, oavsett om du gör film för sociala medier eller för intern användning.

Här delar vår copywriter Linnéa med sig av sina bästa tips när det kommer till att skriva videomanus.

1. Håll dig kort

På sociala medier tävlar du hela tiden om tittarnas uppmärksamhet. Deras tålamod är kort – och därför måste din video också vara det.

Försök att hålla ditt manus runt max en minut. Det är svårare än vad man kan tro. En vanlig miss är att tro att man hinner säga mycket mer på en minut än vad man faktiskt gör. Vi, och de flesta i branschen, räknar med cirka 120 ord per minut för ett manus i lagom tempo. Och hur mycket är det då? Faktiskt exakt lika många ord som det här inlägget innehåller fram till det här stycket, om du räknar med rubriken och underrubriken.

Tips! Läs ditt manus högt och spela in dig själv. Då är det lättare att höra om det går för fort och du behöver stryka något. Tänk på att små pauser här och där gör filmen mer dynamisk och ger budskapet tid att sjunka in.

2. Använd tittarens språk

För att fånga och framförallt behålla tittaren är det jätteviktigt att skriva manuset på dina tittares språk. Och då menar jag inte språk som i franska, tyska, spanska – utan att skriva så att dina tittare förstår vad du vill säga. Tänk dig in mottagarens situation: vilka förkunskaper finns, vad får tittarna ut av att se din video och vad behöver de veta?

Är du till exempel bilmekaniker och vill göra en säljande explainer video om de tjänster du erbjuder ska du helst inte börja prata om kamremmar och spjällhus. Riktar du dig däremot till hemmamekare och vill berätta att du säljer alla möjliga sorters reservdelar, ja då kanske det fungerar.

Det är lätt att bli hemmablind! Låt gärna någon utomstående läsa igenom ditt manus för att se till att rätt målgrupp förstår vad du vill ha sagt med din video.

3. Skriv som du pratar

Att skriva för talat språk är inte samma sak som att skriva en text som ska läsas. Det som är tydligt i skrift låter ofta onödigt krångligt i talat språk.

Återigen är mitt bästa tips att läsa ditt manus högt för dig själv. Låter det naturligt? Bra! Inte? Fundera på hur du skulle berätta samma sak muntligt om du träffade din mottagare och försök formulera om dig.

Lycka till med manusskrivandet!

Känns det som att du tagit dig vatten över huvudet efter att ha läst det här? Kontakta oss så hjälper vi dig att sätta ihop en animerad företagsfilm – hela vägen från manus till färdig film!

 

Skapa magi med Adme

Kom igång med ert nästa filmprojekt redan idag!
Copyright © 2019 Adme AB