De senaste åren har allt inom marknadsföring och kommunikation handlat om att mäta data, redovisa ROI och generellt se till att de nya insatserna också leder till nya affärer i slutändan. Samtidigt lever vi i en värld där man måste synas och höras i rätt sammanhang för att nå igenom bruset. Så hur effektiviserar man sitt marknadsföringsarbete för att hitta balansen mellan dessa två? Och vågar man ta chansen att satsa på någonting nytt?
Något av det viktigaste man kan göra för att effektivisera sin marknadsföring är att utveckla ett tydligt fokus på skalbarhet i sina kommunikationsinsatser. Antalet smarta, digitala verktyg på marknaden växer och när vi låter dem göra mycket av bakgrundsarbetet åt oss kan vi både nå ut till fler och samtidigt spara arbetstimmar. Genom att implementera smarta verktyg på marknadsavdelningen kan ni nå en nivå där allt ert content upplevs som skräddarsytt och personligt, men där tidskrävande projekt med korta deadlines inte längre tynger ner processen eller får det att kännas oöverkomligt att ens sätta igång.
Här guidar vi dig genom några saker att tänka på för att på ett effektivt sätt nå den allt mer uppkopplade kunden.
Kundupplevelsen i fokus
- Undersök och fokusera på hur kunden vill ta del av ditt innehåll. Är det genom samma gamla texter som ni alltid kört med, eller är det genom en interaktiv upplevelse med engagerande material? Satsa på det som era kunder vill ha!
- Har ni en företagsblogg? Ta den som exempel och tänk mottagaranpassat - går det att kombinera läsupplevelsen med en sammanfattande film för att ge tittaren ett val kring hur de konsumerar ert innehåll?
Kan alla vara med?
Kanske känns det läskigt att lämna ifrån sig content-ansvaret till en kollega när du går på semester. Att underlätta kan vara så enkelt som att skapa tydliga mallar för hur ni producerar innehåll.
Ställ er följande frågor när ni lägger grunden för era marknadsinsatser:
- Är mallarna och processerna tillräckligt användarvänliga för att flera inom er organisation ska kunna producera innehåll? Har ni en enad bild om vart företaget ska med sin marknadsföring?
- Hänger allting på en designer för att få klart allt? Vad gör ni om designern blir sjuk dagen innan deadline?
Checklista för att skala upp er marknadsföring:
- Implementera system som automatiserar tidskrävande uppgifter som mailutskick och som följer upp enligt egendesignade mailmallar. Kom bara ihåg att hålla det personligt, ingen gillar tråkigt och generiskt innehåll.
- Fundera över om ni kan ta hjälp av en extern partner i något steg. Det är lätt att bli hemmablind - någon utifrån kan komma med nya perspektiv eller avlasta så att ni kan fokusera på det ni gör bäst!
- Läs på om olika digitala verktyg som kan hjälpa dig att skala upp och våga satsa på något som passar just er strategi. Vill du till exempel jobba mer med video i din marknadsföring? Då kanske ett verktyg för skalbar produktion av film är något att titta närmare på.
- Tänk användarvänligt! För att på riktigt lyckas med skalbar marknadsföring kan arbetet inte hänga på att en viss person är på plats jämt. Se till att flera inom organisationen vet hur ni jobbar och kan hjälpa till eller täcka upp när det behövs.