En liten flicka som bor i ett hus i skogen tillsammans med en björn och ställer till det, både för sig själv och för andra – det är precis vad det ryska barnprogrammet Masha och björnen handlar om. Serien har nått stor framgång i hela världen, och inte minst på Youtube. Faktiskt så stor framgång att ett av seriens avsnitt är det femte mest sedda klippet någonsin på plattformen, med hela 4 miljarder (🤯!) visningar. Många undrar hur det är möjligt. Var kommer alla visningar ifrån och vad krävs egentligen för att ett klick ska räknas som en visning på Youtube?
Youtube är världens näst mest besökta hemsida. Under andra halvan av 2018 passerade Youtube Facebook och intog därmed platsen som Internets silvermedaljör. Men vad avgör egentligen vad som slår igenom på plattformen och blir viralt? Med drygt 25 miljarder besök i månaden och 300 timmar material som laddas upp varje minut är konkurrensen om tittarnas uppmärksamhet minst sagt stor.
Visningar på Youtube
En visning definieras av Youtube som en avsiktlig uppspelning av en virusfri video, påbörjad av en faktisk tittare. Men till skillnad från många andra sociala medier håller Youtube fortfarande hemligt exakt hur de räknar visningar. Eftersom Youtube vill ”vara säkra på att dina videor spelas upp av människor och inte datorprogram” kontrolleras visningarnas äkthet med avancerade – och hemliga – algoritmer. Det kan göra att visningsantalet på din video står still eller justeras antingen upp eller ner, även när filmen legat uppe ett tag.
Artificiella visningar
Så fort du laddar upp ett videoklipp på plattformen skannas det efter skadlig kod och andra säkerhetshot. På det här sättet säkrar Youtube att alla videor som laddas upp på plattformen håller hög (nåja) kvalitet och är säkra att titta på. Det här steget tas på största allvar sen det blev möjligt att tjäna stora pengar genom plattformen. Det är också därför man inte vill tala om exakt hur visningarna räknas – företag och Youtubers ska inte kunna fuska sig till höga tittarsiffror.
Tidigare var det ganska lätt att lura systemet. Genom att uppdatera sidan om och om igen kunde man snabbt öka antalet visningar på sin video. Den här typen av fejkade visningar kallas artificiella visningar, och numera är Youtube ganska bra på att upptäcka dem. Hit hör också visningar som kommer från automatiska uppspelningar, så du vinner alltså inte på att låta din nya explainer video spelas upp automatiskt på din hemsidas startsida.
För dig som jobbar med marknadsföring
Youtubes höga säkerhetstänk innebär att du kan lita på den statistik plattformen presenterar för dig och slipper oroa dig för fejkade visningar. Genom att ha koll på vad som faktiskt räknas som en visning och inte kan du som jobbar med marknadsföring få ut maximal effekt av dina Youtube-kampanjer. Kom bara ihåg att sökmotoroptimera dina videor för att öka chansen att lyckas!
Hör av dig till oss på Adme om du vill ha tips på hur du maximerar nyttan av din animerade företagsfilm!
BONUS!
För dig som vill briljera med dina Youtube-kunskaper kommer här en topp 3-lista över de mest spelade klippen på Youtube i skrivande stund (januari 2020):
- See you again 4,3 miljarder visningar
- Shape of you 4,5 miljarder visningar
- Despacito ohotad etta med runt 6,6 miljarder visningar!