3 sätt att ta hjälp av AI i er marknadsföring

Skrivet av Linnéa Grankvist den 13 december 2019

Intresset för artificiell intelligens har ännu inte stannat av, snarare tvärtom. Men vad innebär det för din marknadsföring och hur fungerar det i praktiken?

Artificiell intelligens är fortfarande ämnet på allas läppar. Både företag och investerare öser pengar över branschen, samtidigt som världsledare måste ta ställning till hur man ska förhålla sig till den nya tekniken. I Förenade Arabemiraten finns sedan 2017 världens första AI-minister, och nyligen meddelade man att Abu Dhabi öppnar världens första AI-universitet 2020, som på bara ett par veckor fått över 3000 sökande.

Men AI är inget nytt. Vi omges redan av artificiell intelligens och möter den dagligen utan att tänka på det – AI finns i sökmotorer, karttjänster, röststyrda assistenter som Apples Siri… Och antagligen tar du redan hjälp av AI när du jobbar med marknadsföring. Så vad menar man egentligen när man pratar om AI i marknadsföring? Och behöver du verkligen oroa dig för att datorerna ska ta över ditt jobb?

1. Maskininlärning (Machine Learning)

Maskininlärning är en teknik inom AI där datorer kan lära sig saker utan att på förhand ha programmerats för en specifik uppgift. Genom att söka efter mönster i stora mängder data och lära sig från tidigare slutsatser blir maskinen bättre på att fatta egna beslut och kan anpassa programvaran efter det. Den här typen av AI används inom marknadsföring för till exempel taggning och kategorisering av innehåll, riktade annonser och i chattbottar. Med hjälp av maskininlärning kan ni spara både tid och pengar: medarbetare kan lägga sin dyrbara arbetstid på annat och era annonser når bara kunder som faktiskt är intresserade av vad ni säljer. AI kan alltså hjälpa er att generera mer relevanta leads!

2. Innehållsrekommendation

Artificiell intelligens används också för personliga rekommendationer av relevanta produkter och innehåll baserat på kunders tidigare sökningar och beteenden. Det här är något som populära tjänster som Spotify och Netflix har lyckats bra med, vilket har gjort att kunder i allt större utsträckning förväntar sig liknande funktioner från andra företag. Smarta företag kan dra nytta av samma typ av intelligens för att på ett effektivt sätt skala upp sin marknadsföring till en billig peng.

3. Dataanalys

Marknadsföringsbranschen blir mer och mer datadriven och när mängden data stadigt ökar behöver vi faktiskt AI för att kunna maximera nyttan av den. Komplexa analyser som skulle vara svåra eller rent av omöjliga för oss människor att klara av fixar AI:n med enkelhet. Med artificiell intelligens kan man till exempel samla och analysera data från flera olika plattformar samtidigt. De insikter som AI:n levererar kan sedan användas av marknadsavdelningen för att effektivisera marknadsföringen och utveckla mer anpassade strategier, baserade på bland annat kunders beteende och köphistorik. Att ni får bättre koll på era kunder och kan erbjuda personligt anpassad kommunikation kan i sin tur leda till högre ROI.

Viktigt att komma ihåg är att AI fortfarande behöver hjälp av människor för att utvecklas och veta vad som är rätt slutsatser. Dessutom behövs, än så länge, människor som kan skapa det kreativa innehåll som AI:n rekommenderar, så tills vidare kan du sitta lugnt i båten – datorn är inte på väg att ta ditt jobb.

Skapa magi med Adme

Kom igång med ert nästa filmprojekt redan idag!
Copyright © 2019 Adme AB